fredag 14. mars 2014

Sinnasaujakke på gang


Jeg er godt i gang med en sinnasaujakke. Mønsteret kjøpte jeg på Ravelry fra Pinneguri. Mange som har laget denne. Masse flotte jakker rundt omkring med sinnasauer. jeg har lenge hatt lyst på denne jakken, men har kvidd meg litt for å strikke den.  Hvorfor? Fordi jeg er analfabet i sying. Plutselig en dag oppdaget jeg noe som på engelsk heter Steeking. Det vil si at jeg istedet for å sy sikksakksømmer i oppklippet på jakken kan hekle to rader, og dermed låse maskene fast. Etter masse søk på nett fant jeg ut at det var verdt et førsøk. Det skal bli spennende. Skal holde dere oppdatert hvordan dette går. Får bare håpe at det holder maskene sammen. Jeg strikker med Kauni regnbuegarn, og det grå er Rauma finullsgarn. Artig mønster å følge.


Innimellom har jeg strikket et mykt og godt sett til en venninne. Fant et nytt garn som var helt herlig. 100 % alpakka. Dette er et nytt garn de selger på Nille. Helt utrolig godt å strikke med. Oppskriften på luen fant jeg her, Og skjerfet her


Her er det storm i kastene nå. Skikkelig innevær. En god unnskyldning for å bli sittende i godstolen å strikke. God helg til dere alle.


33 kommentarer:

  1. Ser det går unna på pinnene dine. Flott sett du har strikket. Jeg har sett garnet hos Nille. men jeg har ikke prøvd det, Så fin denne sinnsauejakken din ser ut til å bli, fine farger. Det skal bli spennende å se hvordan du skal montere. ;-)

    SvarSlett
  2. Å den jakka kommer til å blir fin :)
    Å strikke gaver er kos, spessielt til noen som står en nær .
    God helg til deg :)

    SvarSlett
  3. Det blir en fin jakke! Leker med tanken om genser/jakke i Kauni. Kanskje det blir en sinnasau?
    Flott gavesett også! Det er så morsomt å kunne gi bort noe "heimelaga".

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Som du strikker....og de flotteste saker!!
    Fint vær til å kose seg innendørs med strikkingen :)

    Ha en fin helg

    SvarSlett
  5. Sinnasau jakka er kjempefin :) Likte godt fargene du har valgt.
    Nydelig blåfarge på gaven til venninna di :)
    God helg!

    SvarSlett
  6. Friske farger på sinnasaujakka di - den blir kjempefin, og en riktig glad-jakke!
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  7. De er så fine, de sinnasaujakkene, har sett flere som har strikket dem. Så spennende at du prøver ut hekling i stede for sying når du skal klippe i herligheta. Det blir interessant å følge med på. Jeg er heller ikke noen syerske, så kanskje noe for meg også!
    Fint sett du har strikket til venninna di. Har sett at det er kommet nytt garn på Nille, men har ikke prøvd det enda.
    Kos deg med strikking i ruskeværet!

    SvarSlett
  8. Eg har også lyst til å prøve den formfor montering, men har ikkje turde å prøvd det på store ting enno. Men kanskje eg skal gjøre det. Veldig kjekt om det hadde fungert skikkelig.
    Jakka di blir tøff den. Så er det litt stilig å strikke jakker og gensere den veien. Har heller ikkje prøvd det.
    Deilig sett din vennine har fått. Heldig ho som har deg som vennine.God helg til deg

    SvarSlett
  9. Så flott Sinnasaujakka di blir. Det blir mange som går rundt med den fremover. Jeg skal begynne på Hverdagsjakka snart, bare jeg blir ferdig med en genser og en jakke først. Og jeg har kilovis med Kaunigarn liggende, så det blir fargefest hos meg også etterhvert.
    Jeg er ikke redd for å sy og klippe i plagg, det har jeg alltid gjort. Men jeg skl også prøve den heklemetoden, så slipper jeg å sy. Det er så kjedelig å drasse frem symaskinen hver gang.
    Så fint sett du har strikket til venninnen din. Det er hyggelig å få hjemmelagede gaver, og like fint å gi bort også. Jeg fikk nettopp et par sokker av min venninne, og jeg bruker dem hele tiden. Så kan du kaste noen av de gamle med hull på, sa hun. Jeg bruker dem til de går fra hverandre, vet du.
    Siden jeg jobber med garn, er det skjeldent jeg kjøper garn andre steder. Men greit å vite om annet godt garn.
    Ha en fin helg. Selv skal jeg pleie bihulebetennelsen min, og håpe på å bli frisk ganske snart, for nå er jeg lei. Men da får jeg strikket, når jeg bare sitter der ;) KLEM

    SvarSlett
  10. Så fin sinnasaujakka blir, gleder meg til å se den ferdig. Jeg er også i gang med mitt første klippeprosjekt og det er jammen skummelt. Jeg la merke til dette garnet forrige gang jeg var på Nille, kjekt å høre andres erfaringer, dette skal jeg prøve:)

    SvarSlett
  11. Fine farger på Sinnasaujakka di :) Lurer litt på å strikke en jakke i Kauni, men er usikker på om jeg må bryte tråden for å få like farger på rendene på ermene? Tenkte også jeg skulle prøve hekling før klipp, ny teknikk for meg så jeg følger spent med her!
    Fint sett du har laget, ser så mykt ut.
    Ha en fin og koselig innehelg! :)

    SvarSlett
  12. Nydelige farger i jakken, blir kjekt å se den ferdig :) god helg

    SvarSlett
  13. Oh that so sweet lamb neckline!
    Sheila
    http://sheilazachariae.blogspot.com/2014/03/crocodile-stitch-scarf.html

    SvarSlett
  14. Stilig med sinnasaujakke! Jeg likte også veldig godt fanagenseren fra forrige innlegg. Du er utrolig produktiv for tiden, men så har været i det siste passet godt til inneaktiviteter. I går blåste det virkelig friskt her.
    Ha en fortsatt fin helg, så snakkes vi snart!

    SvarSlett
  15. Nyydelig jakke, jeg elsker Kauni garnet, flott sett du har strikket også! Ha en fin lørdagskveld hos deg!

    SvarSlett
  16. Dette blir ei flott jakke, og så artig namn....
    Nydelege fargar.
    Fint sett også. Heldig ho som får noko så font !

    Fin helg vidare frå Anne-Mari

    SvarSlett
  17. Utrolig søte de sinnasauene :) Hihi!! Flotte farger på jakka di!!

    SvarSlett
  18. Skal bli spennende å se hvordan jakka blir tilslutt. Tror den blir kjempefin med de søte sauene og de lekre fargene :)
    Fin søndag til deg!
    Anette

    SvarSlett
  19. Kjempefin jakke du strikka. Likte godt fargane. Fine søndag til deg. klem

    SvarSlett
  20. Så fin den blir, får vårfølese i snødrevet jeg nå ;)

    SvarSlett
  21. Regnbuefarget KAUNI er bare så fint! Jakka di blir superflott - spent å se den ferdig!
    Og det alpakka garnet på NILLE har jeg ikke prøvd - men skjønner på deg at det kan være vedt et forsøk :)

    Ha ei flott uke - klem!

    SvarSlett
  22. Hei;) Å den blir fin;) Gøy med de sauene;)
    Her har vi fått full vinter, så ingen vits i å forsøke seg ut på krykker;)

    Finfin mandag til deg;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  23. Ganske stilig genser. Både fargen i garnet som blir et sånt mønster som dét, men også de sinna-sauene. Ikke ar jeg helt skjønner hvorfor de heter akkurat dét da, hihi... ;)

    SvarSlett
  24. Å, det blir ei nydeleg jakke. Veldig fine fargar :)

    SvarSlett
  25. Sinnasaumønsteret har jeg også studert her inne på nettet. Artig mønster! Lykke til videre med jakken!

    SvarSlett
  26. Snakk om å trylle med strikkepinnene :)
    Nydelig jakke :)
    Klem Hanne

    SvarSlett
  27. Hei Ruth! Det blir en veldig fint jakke, artig mønster, og jeg venter i spenning på hekle-metoden din når du skal klippe den opp foran! Jeg sverger nok til å sy sik-sak med vliselin under (les om det på bloggen min under Cathrines Strikketips), men man kan jo alltids prøve noe nytt! Ønsker deg en fin helg! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  28. Hei og takk for så koselig hilsen:)
    Skal si du er flink å strikke.
    Jeg har lyst til å lære med det:)
    Riktig god helg.

    Smil og klem
    Camilla .

    SvarSlett
  29. Jakka blir utrolig fin - ei skikkelig gladjakke :-))

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  30. Sinnasaujakka blir kjempefin! Jeg har også noe Kauni garn liggende og jeg lurer på om jeg skal strikke den. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  31. Blir ei flott jakke!
    Godt å høre at du er fornøyd med det nye Nillegarnet; jeg strikket jo av det andre, og det ble jeg ikke fornøyd med, så dette må jeg prøve også;)
    Nyt helga videre, klem;)

    SvarSlett
  32. Skjønner ikke helt hvorfor den kalles sinnasau? Synes den er kjempesøt! Spesielt med de fargene du har valgt blir dette en "glad" jakke. :)
    Har også hjertet i halsen når jeg klipper opp strikketøy, - og jeg er ikke nybegynner med symaskinen.

    SvarSlett
  33. Nydelig skjerf! Jeg har ikke prøvd det nye garnet til Nille, men jeg har hørt mye skryt. Jeg likte også sinnasauen din, den var fin med regnbuefarger :)

    SvarSlett