fredag 14. november 2014

Bryant Park



Jeg har hatt en en liten uke i New York nå i november. Et herlig friminutt i høstmørket. Har dårlige bilder, men har lyst til å tipse dere om en liten perle på Manhattan.Det er en nydelig park som en faktisk nesten kan gå forbi uten å oppdage. Parken er ca 40 mål og ligger avgrenset av 5 og 6 aveny mot øst og vest, og av 40 og 42, gate mot sør og nord i Manhattans Midtown- distrikt. Parken administreres av Bryant Park corporation, et ikkekommersielt foretak. New York Public Librarys hovedbygning ligger i parken.

 
Magisk kveldsstemning med lett tåke. Vanskelig å ta bilder.
 

 
Folk sitter rundt omkring og spiller sjakk og andre spill. Avslappet stemning i den sydende byen.
 

Under friske trær og høye bygninger kan man faktisk finne roen. Her ved Josephine Shaw Lowells Memorial Fountain. New Yorks aller første store monument dedikert til en kvinne. Lowell var en aktiv sosialarbeider i sin tid.
 
 
Nå vinterstid er parken omgjort til Winter Village, med salgsboder med julesaker osv. Glitrende lys og god stemning.
 


Der det om sommeren er gressplen, er det nå når det er omgjort til Winter Village, anlagt isbane. Veldig trivelig med musikk og god stemning. Det er flere utendørs spisesteder. Hver mandag kveld hele sommeren viser HBO, som har hovedkvarter i nærheten filmer på et stort utendørs filmlerret. Bryant Park Summer Filmfestival. September og Februar arrangeres New York Fashion Week i parken. Først og fremst er denne nydelige parken et pusterom i en ellers travel by. Her strømmer folk ut i spisepausene sine, og finner et bord i det grønne. Da vi bodde i New York i 2013 brukte vi biblioteket , og tok pauser i parken.

10 kommentarer:

  1. Dette var artige bilder. Kan liksom føle den hyggelige stemningen. Så lærte jeg noe idag også. God helg.

    SvarSlett
  2. Heisan
    Så morro at dere har vært en tur i New York igjen.
    Jeg var faktisk i Bryant Park sist gang vi var i NY. Vi spiste lunch der. Det var på et dyrt sted, og maten jeg fikk var ikke så god........
    Min Amerikanske venninne, som jeg traff igjen denne gangen, fortalte meg at det var Fashion week i Parken, som du også sier.
    Det er flere små grønne lunger i byen. Det er så flott, synes jeg, at man kan sette seg nes på en benk, med grønne planter rundt seg, og bare slappe av en stund.
    Her er det arbeidshelg, så nå er jeg stax på vei til sengs........ God natt.

    SvarSlett
  3. Så artig å lese! Jeg har ikke vært i NY, men det hadde absolutt vært noe. Storbyenes parker er verdifulle, og de er vel ment å bli brukt av folket som bor der og turister.

    God lørdag ønskes av Ingunn

    SvarSlett
  4. Skjønner du har hatt en perfekt tur :)

    SvarSlett
  5. Så spennende med en liten New York tur! Og takk for at du deler stemningen i denne parken med oss. Det er alltid morsomt med slike reiseglimt.

    SvarSlett
  6. Så kjekt med en tur på høsten, og flotte omgivelser du har vært i!

    Ha en fin helg

    SvarSlett
  7. Ahhh reise er så flott - tusen takk ta med oss. Herlig og gledelig dere har hatt -
    New York spennend å se. God lørdag ønskes Viola

    SvarSlett
  8. Så fint du har hatt det :) fine bilder

    SvarSlett
  9. Takk for turen - i bilder :)

    Ønsker deg ei flott uke!

    Klem fra
    Ann Elisabeth

    SvarSlett
  10. Så fint med bilder fra livet mellom alle storhusene, de små rolige fine stedene. Et drømmereisemål for meg. Kanskje en dag! Ønsker deg ei riktig fin førjulstid.

    SvarSlett