torsdag 2. juli 2015

Strikkekafe` på Hansgarden Kornstad


Herlig å ha ferie, og kunne gjøre som man  vil. I min travle hverdag er det vanskelig å få tid til noe så trivelig som en strikkekafe`. En kveld jeg satt og surfet på facebook,  dukket det opp en melding som fikk meg interessert. Hansgarden skulle ha strikkekafe i hele juli måned fra tirsdag til lørdag fra kl 10 til 17. Der måtte jeg bare innom. Ikke lå det langt fra hytten heller. Se den koselige bygningen da dere. Ligger nydelig til på Kornstad Averøy. Besøker dere Atlanterhavsveien så er de bare 15 minutter til Hansgarden. Vel verdt et besøk.


Inne på Hansgarden ligger håndarbeid av alle slag utstilt.Garn, strikkebøker, og ikke minst masse som kan inspirere til å ta pinner og heklekroker fatt. Selv fikk jeg et kurs med C2C hekling. Heklet en klut fra corner to corner.Veldig tålmodig lærer. Som dere ser ble den første straks tatt i bruk som brikke under tekoppen. Fikk te og deilig saftig sjokoladekake. Vel hjemme igjen begynte jeg på en klut til. Denne gangen litt større. Ble svært ivrig ser du,og som vanlig begynte jeg å tenke litt større. Dette hadde jo vært helt perfekt å lage et babyteppe eller noe av.   



.



 

 

Her er et maleri av Hansgarden fra gamle dager. Strikkedukker fra Arne og Carlos. Egg til salgs.



Disse Dalekjolene er til salgs. laget av en dame fra Averøy som heter Berit Kippernes. Hun har Instagramprofil som heter BERITKI.




Her er damen som styrer det hele. Merete B. Aae. Trivelig og avslappet dame som møter deg i døren. Hun har skapt et miljø som virkelig er inspirerende. Jeg synes det var så greit å få lære noe nytt. Begynte jo med håndarbeid litt sent i livet jeg, og det jeg kan har jeg lært via datamaskinen min. Her ble det LIVE undervisning. Kjekt.


Når vi snakker om å skape fine rom rundt seg,så må vi bare en liten tur utomhus også. Her ligger  en flott hage  rett ovenfor Kornstadfjorden med utsikt til fjord og vakre fjell. Vi har samme utsikt fra hytten vår, og en kan bare ikke se seg mett på denne nydelige naturen på innersiden av Averøy. Som dere ser på bildene over bildet av Merete, og under her så har hun skapt koselige rom i hagen sin også. Både for trippende høner og folk. Vegger av loppemarkedstepper og blondegardiner.


I fint vær kan man sitte i grupper i disse rommene ute, og lære seg noe nytt. Aldri for sent å lære nye ting, og i sånne omgivelser blir det en fin "happening". Noe for turister på farten også.
Du kan møte Merete på bloggen HansgardenKornstad og bloggen Sogeland. Hun er også på Instagram som MERETEBAAE.









Ikke verst med strikketreff i hele Juli måned.


Garden har blitt et sted for kultur under Meretes hånd.Hun har Hatt samarbeid med Bjørnsonfestivalen i flere år. I år er det sjuende gangen hun har forfattertreff fra festivalen.  Årets gjest er Herbjørg Wassmo.På Hansgarden står det om dette, og mange prominente forfattergjester  har vært på besøk  hos henne. Ser hun har holdt skrivekurs også.  Garden er på listen til Visit Nordmøre og Romsdal. 


Jeg må nok øve litt mer på C2C hekling. Blir nok noen kluter først. 

19 kommentarer:

  1. Takk for at du tok turen. Veldig trivelig å ha en gjest som deg. Lykke til med heklinga og C2C-teknikken. Jeg har hekla litt sjøl i dag. Er ikke heldig ferdig med å få trekk på sykkelen.

    Kom gjerne igjen!

    Hilsen Merete

    SvarSlett
  2. Åh, dit fikk jeg lyst til å dra!

    SvarSlett
  3. Så artig å lese! Dette er nytt for meg, og så reiste jeg hjem til Uvdal i går. Ellers hadde jeg nok prøvd å få med meg en tur dit.
    Kos deg videre på Averøya! Håper ferien blir fin med godt vær, turer, strikking og hekling!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Så utrolig koselig det så ut, moro å se. Flotte kluter, slik healing har jeg lyst til å prøve. Men det må nok vente litt. Kos deg videre :)

    SvarSlett
  5. Så hyggelig da, å dra på Strikecafe mens du er på ferie.
    Og lære noe nytt, nye teknikker, er kjempemorro.
    Så fine de brikkene dine blir. Ja hvorfor ikke utvide det til et babyteppe!
    Fortsatt fin ferie, og god sommer.
    Klem

    SvarSlett
  6. Dette såg koseleg ut.
    Eg er så imponert over slike flinke folk som laga til flotte kulturaktivitetar som
    samlar folk. Og dette må vere ein fin samlingsstad.
    Fin hekleteknikk du har lært.
    God sommar vidare.

    SvarSlett
  7. aud-bodil3/7/15

    Flott blogg, Mariann. Dette så koselig ut. Hadde jeg vært i nærheten så hadde jeg stukket innom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh det hadde vært kjekt Bodil.

      Slett
  8. Hele juli ? Sååå gøy !
    Imponerende tiltak !

    SvarSlett
  9. Det så ut til å være et trivelig tiltak! Blir imponert over at folk får til sånne ting. Kos deg med strikkingen!

    SvarSlett
  10. Så vakkert og inspirerende sted!

    SvarSlett
  11. Oj, det stedet har jeg ikke hørt om. Må ta meg en tur dit snart tror jeg, er jo ikke så langt unna meg. Ser ut som et flott sted, og skjønner at du koset deg der :-)

    SvarSlett
  12. Super :-)))
    Takk for veldig hyggelige bilder.
    Ja det er riktig godt... for meg... også. Hilsen til deg.
    Ha riktig koselige sommerdager. Klem fra Viola

    SvarSlett
  13. Dette så helt fantastisk ut:)
    Skulle gjerne vært der en tur.
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg.

    Klem:)

    SvarSlett
  14. Fint på Hansgården. Var der i vinter på kurs i tvebåndstrikking. Bra det finnes damer som "ho Merethe".

    SvarSlett
  15. Nydelig plass, og så moro at det skapes plass og rom for kreativitet og nye bekjentskaper! Jeg skulle gjerne ha vært innom på strikkekafé der, ja. Mange flotte bilder du har også.
    Den hekleteknikken skal jeg prøve meg på. Strikker mye til Rikshospitalets barneintensiv, og da kan det jo være moro å bytte på teknikkene litt :)
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  16. Anonym9/7/15

    Så hyggelig at man kan gjøre ting man ellers ikke får gjort når det er ferie :)
    Og strikkekafe er jo bare så trivelig. Jeg har vært med på det jeg også, men jeg kom med kamera og ikke strikektøy. haha ;) jeg kan ikke strikke lengre pga håndledd, senebetennelse etc. men jeg lover - i ånden er jeg en strikkedame!!! :)

    Ha en fin torsdag, jeg må jobbe et par uker til før jeg kan slenge beina i hengekøya for å si det sånn :)

    :)

    SvarSlett
  17. Har nettopp lært med C2C hekling selv, morsomt. Gurimalla så vakkert og koselig det var på den gården. Nydelige bilder du har lagt ut.

    SvarSlett
  18. Såg jillt ut. Spennande plass.

    SvarSlett