tirsdag 27. september 2011

STAVNESET FYR


Mandag fikk jeg hyggelig besøk på hytta. Evelyn som har bloggen Hverdagslivet hos meg og mine, kom på visitt. Hun bor ikke så langt fra hytta vår, og jeg ble kjent med henne i fjor. Vi treftes da også. Hun er et trivelig bekjentskap. Hennes blogg handler mest om hennes livstilsendring. Åpent og ærlig gir hun oss et innblikk i sin store endring. Endringen er synlig. 70 kilo har forsvunnet, men først og fremst er det hennes positive og aktive liv som viser endringen. Hun har blitt ei fjellgeit, og trimmer regelmessig.



Etter kaffe og muffins på hytta ville hun vise meg litt av hennes Averøy. Inviterte meg på biltur, og gåtur til Stavneset fyr. Vi parkerte på Futsætra og gikk en liten tur på ca 15- 20 minutt. Fyret ble først tent 1.september 1842.


Her er min bloggveninne Evelyn med fyret i bakgrunn.



Vi måtte selvsagt skrive oss inn i Stavnesboka.



Dette er en flott søndagstur også. Da selger de kaffe og vafler på fyret.




Her bodde fyrvokteren med familien sin. Fyret automatisert i 1976, og ble da avbemannet.



Utsikt rett ut til storhavet.



Her kan du se langt av sted. Helt til Grip. Kristiansund er rett over sundet.



Gjett om jeg var glad for gaven hun hadde med seg. Herlig hjemmelaget plommesyltetøy, søte drops og et koselig englelys. Tror nesten jeg skal ta meg en pause nå, og stikke et av de søte små i munnen.

søndag 25. september 2011

Høsthelg på hytta


Vi er på hytten denne helgen. Gubben bygger på hytten, og jeg går rundt og later som om jeg gjør noe. Beste plassen er her ved utepeisen. I den gamle slitte blå utestolen har jeg sittet og prøvd å lære meg flettestrikking. Legg merke til vasen. Den er av plastikk, og er virkelig helt fantastisk. Kan legges sammen og puttes i kofferten, eller i en skuff. Fikk den i et Allersblad i sommer.


Ser jammen ut som om jeg greide å lære meg flettestrikking. Har fulgt  skritt for skritt hvordan det gjøres med boken Flettestrikking av Lynne Watterson. Jeg er en type som må ha det inn med te skjeer ser du. Denne boken viser bilde for bilde hvordan du gjør det. Det skal bli en ny pute. Litt grov og røff blir den, men tror den blir stilig.

Vil minne om min Give Away  i innlegget under her.

fredag 16. september 2011

Give Away


Det er to år siden jeg begynte å blogge. September 2009 kom det første innlegget mitt. Jeg var veldig spent på om noen kom til å se innom meg. Sakte men sikkert ble jeg kjent med mange koselige bloggere. Noen har jeg til og med fått møte. Veldig trivelige folk. Masse kjekke kommentarer har blitt meg til del. For å feire mine to år i blogglandia, og alle dere trivelige bloggvenner, kommer det nå en Give Away.

Første premie er et heklet putetrekk.  Andre premie er et boksesett med engler på. Tredjepremie er en dropseske med vintagebilde på. Oppi den ligger det noe søtt og godt.


Reglene er:  1 lodd for kommentar under dette innlegget.
      2 lodd om du blir følger ( eller er følger)
3 lodd om du legger  det første
   bildet over her på din bloggside.

Håper at mange blir med på min Give Away. Dersom du ikke har blogg må du skrive din e-post adresse slik at jeg kan sende pakken til deg. Det blir trekning 12 oktober.

onsdag 14. september 2011

Hva får du for en tier i dag?


I dag har jeg snopt meg litt igjen. Ikke dyrt, men lekkert allikevel.


På Kremmerhuset slo de til med 10 kronerstilbud i dag. Da er ikke denne fruen sein om å sikre seg godbitene. Det ble lyseblå og lys rosa lysestaker. De blå for telys, og de rosa for talgelys. Måtte bare skynde meg hjem for å pynte litt da vet du.


De rosa stakene kom i kjøkkenvinduet sammen med en Hortensia jeg kjøpte på Europris for bare 39 kr. Bildet ble litt mørkt. Vi er jo ikke akkurat plaget med sol her i Bergen for tiden. Desto viktigere er det jo å pynte litt da.


Måtte bare ha denne telysestaken også.  Den passer så utrolig godt sammen med den flotte potteskjuleren som min oldemor kjøpte på auksjon for lenge siden. Jeg fikk den av min mor for 27 år siden. Hun likte at jeg var glad i gamle ting. Hawairosen fikk jeg på ICA for 49 kr.


Mye nytt på en gang.  Bare en tier pr stykk. Ikke verst.

I mitt neste innleg skal jeg ha en Give away. Lenge siden sist jeg hadde det. Jeg har nesten 180 følgere, og nærmer meg 50000 besøk. Har grunn til litt feiring da. Over her ser dere litt av en av premiene. . Jeg skal nå ha meg en runde rundt til de forskjellige bloggene jeg følger. Vi sees i blogglandia.

mandag 5. september 2011

Sirkler


Ny morsom boks til å ha i veska, eller på jobben. Akkurat passe til noen teposer. Helt topp for meg. Morsom og fargerik også. Kjøpt hos Søstrene Greene i Bergen. Garn til et nytt teppe er innkjøpt, og de første prøveutkastene til et nytt teppe er i gang. Sliter litt med sammenheklingen, så det blir bare litt prøving og feiling nå til å begynne med.


Det går i sirkler denne gangen. Sirkler i kvadrat. Naturligvis ser jeg sirkler overalt jeg nå. Ringblomster og agurker minner meg på heklingen. Det er jo lov å leke seg litt av og til....


Har jeg ikke valgt lekre sommerlige farger til sirklene mine kanskje? Satser på sommerfarger, for dette teppet blir nok ikke ferdig før neste sommer tenker jeg.



Sammenheklingen går i hvitt, og det er ikke lett å følge oppskriften. Det blir liksom ikke helt pent. Lurer på om jeg ikke skal finne på en annen måte å hekle det sammen på. Aller best liker jeg å sy lappene sammen, men det går ikke med dette teppet. Jeg liker at det ser pent ut når det er ferdig, og det blir penest når jeg syr lappene sammen synes jeg.


Sirkler i blomsterfryd. Hi hi...


Sirkler i stabler...


Dette var bare en "prøvekjik" på hva jeg holder på med nå. Må vel ha et par hundre sirkler til tenker jeg. Så er vi i gang med en ny septemberuke, og akkurat nå titter sola fram her jeg er. Må ut og ønske den velkommen. Ønsker en fin  ny uke til alle dere som titter innom bloggen min.

                           Jeg sirkler videre.

søndag 28. august 2011

Besøk i hagen


Humlene summer i blomstene hele tiden. Koselig at de er der, men enda bedre liker jeg besøk av vakre sommerfugler. I det siste har de flagret rundt sommerfuglbusken min.  Den fikk jeg som avlegger av en hageblogger. Hennes blogg finner du her. Jeg måtte flytte busken i fjor. Det ble jo helt mislykket. Den døde, men heldigvis brakk jeg en grein i flyttingen. Den stakk jeg i jorden, og hvilken glede at den hadde rotet seg. Så det er den som er på bildene her nå. Skal prøve samme metode for å lage flere busker.


Det er jo så trivelig når sånne fyrer kommer på besøk.


Jeg plantet tre Tom Tom rosebusker for to år siden. Har bare en igjen. I år blomstrer den for tre.





Pynta litt på trappen også. Kjøpte en krysantemum på ICA. 79 kr for en stor plante. Flittige Lisene har vært utrolig flittige i år. Blomkarsen svikter aldri.


Her står sommerfuglbusken og bare venter på besøk av sommerfugler. Trenger ikke vente lenge.







Min kjære og jeg, pluss barnebarnet i sportsvogn har gått en lang søndagstur i dag. To timer rask marsj i finværet er herlig. Særlig med småen som pludrer i vogna, og peker på likt og ulikt på vår vei.




Han blir også så glad når han ser sommerfuglene. Da blir han så grann i målet, og peker og ler. Da går vi inn i en ny uke, og en helt ny måned. Jeg ønsker meg en fin Septembermåned. Masse sol og fine farger i naturen. Få være frisk og glad. Det er jo ingen selvfølge, men ønske kan vi. Har du noen ønsker for høsten?




søndag 21. august 2011

Lilla fluffy pute

Gjett om jeg har kost meg med heklingen igjen. Denne hekleputen ble morsommere å lage enn jeg hadde regnet med. Oppskriften fikk jeg av Lucy fra Attic24. Hun inspirerer meg så utrolig masse. Når jeg besøker henne blir jeg så glad. Hun mikser med farger, og viser stor entusiasme i å lage flotte oppskrifter som hun deler med oss. Føler nesten at jeg kjenner henne. Hun viser trinn for trinn hvordan en hekler.


 

Begynte med en liten blomst som bare økte og økte i omkrets.


Helt herlig. Det var så koselig å hekle at jeg måtte tvinge meg til å stoppe og ta pauser. Måtte jo kose meg litt med arbeidet også.


Som dere ser har jeg valgt lillatoner i fargene. Hadde litt rester, og kjøpte bare ett nøste med lyslilla. Har brukt litt forskjellig bomullsgarn til denne puten.
På bildet fikk et sukker og fløtesett, som mine foreldre fikk i forlovelsespresang, være med. Røsslyngen blomstrer også nå. Det går i lilla i dag ser dere.




Puten vokser i omkrets, og jeg koser meg videre med heklingen. Lag på lag med koselige blomsterblader.




En blålilla Hortensia vil gjerne være med å pryde bildet. Her er forsiden ferdig, og baksiden laget jeg også etter Lucys oppskrift. Den finner dere her. Bare se innom henne. Hun forklarer så enkelt og greit.



Så er begge sidene ferdig, og jeg bare nyter synet.


Truddelu.... og ferdig dampet.


Jeg ble så fornøyd. Var litt bekymret en stund fordi jeg synes at bladene krøllet seg feil vei. Dampingen rettet på det.



Så er det jo bare å finne ut hvor jeg skal plassere den.  På sofaen eller i stolen.


.

Jeg elsker den nye puten min. Har dere sett så fluffy og koselig. Lag på lag med blader som  bare er der for å glede meg. Jeg går bare å tripper, og klapper på min koselige pute. Tro om jeg må lage en til ?



mandag 15. august 2011

Polka polka



Etter noen nydelige soldager med uteliv, og til og med et par svømmeturer med gubben, er det jo nedtur med gråvær og regn igjen. Ja ja, bak skyen er himmelen alltid blå..., og inne lyser nye polkadotter opp i hverdagen.


Ny knekkebrødboks til å ha på hytta. Jeg har bakt Toros knekkebrød denne gangen. De er kjempegode. De har ganske lavt karbohydratinnhold også, for de som er opptatt av det. Jeg tar to til frokost hver dag. Bruker også de helt hjemmelagede (som du finner oppskrift på her) Det er de aller beste. Boksen fant jeg på Kremmerhuset.


Polkadotthumøret steg flere grader da jeg snubla over støvkost og brett på Europris. Farger gjør virkelig noe med meg. Humøret stiger flere hakk når jeg kaster et blikk på noe gildt og fargerikt. Polka polka sier jeg, og ønsker mine bloggvenner en fin ny uke. Så flott sier gubben. Han er innom og ser på det jeg har skrevet. La oss danse litt. Hva sa jeg? Farger og polkadotter gjør virkelig noe med oss. Det ble en mandagsdans på meg med den jeg liker aller best.

onsdag 10. august 2011

Spesialbehandling



Formiddagsstund alene er ikke å forakte. Her er det spesialbehandling av meg selv som er på tapetet. Det er ryddig og koselig i stuen. Et lett regn på ruten, gir meg god samvittighet for litt innekos.


I sofaen har jeg dandert litt garn, som skal bli til noe koselig.



Lenge siden jeg har heklet på grunn av nakkeproblem. Skiveutglidning i nakken, som har ført til smerter i nakke og skuldre. Nå er jeg i ferd med å bli bra. Da begynner det å klø i heklehanda mi.





Med noe ekstra godt på tallerkenen,



og levende lys på bordet, sitter jeg med beina høyt, og nikoser meg med en spennende, ny hekleoppskrift.






Oppskriften har jeg funnet hos en kjær blogger. Jeg skal komme tilbake til det senere. Jeg kommer nok ikke til å bli så snart ferdig med dette nye prosjektet, som egentlig er et lite stykke håndarbeide. Jeg kan hekle bare litt i gangen. Må ta hensyn til nakken.



Her er garnet og starten på mitt nye lille prosjekt. Noen som gjetter hva det skal bli?