lørdag 24. april 2010

Bakermesterens rundstykker

Bakemester Kaborg hadde for mange år siden en artikkel i et ukeblad. Masse gode oppskrifter gav han vekk. Jeg har i alle år laget rundstykkene hans med helkorn i. De blir så sprø og  god.
Ta en kopp med hvete helkorn og legg de i vann 1-2 dager.Da blr de myke og gode å tygge på.  Smelt så 300 gr margarin og bland det med 1 liter melk. Bruk drøyt 3 liter hvetemel, 1 ts salt og 50 gr gjær.
Som du ser over her har den hevet i vannbad en halv time. Deigen er veldig god å jobbe med. Ruller så ut avlange rundstykker, og lar de heve til dobbel størrelse.
Setter stekeovnen på 200 gr og steker rundstykkene ca 10 min, eller til de blir gyldne. Disse rundstykkene er veldig gode med ost eller til gryteretter og lignende. Med godt smør på. Olala , så godt. Passer veldig godt til å fryses. Blir best hvis du tar de rett fra frysen og tiner de i stekeovnen. Sprø...
Dagens frokost. Deilig lang frokost med rundtykker. Jeg tar en stor bit med brunost og ønsker alle en flott helg

22 kommentarer:

  1. mmm dette så utrolig godt ut,kjenner lukta helt hit.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Kjære datter til Ruth!
    Tusen takk for oppskrifta!
    Disse bare må jeg lage!
    Klem!

    SvarSlett
  3. Disse så virkelig gode ut! Jeg tåler så dårlig hvetemel, så jeg skal ikke bake dem, men hadde noen bydd på et rundstykke, så hadde jeg ikke klart å si nei;)
    Ha en koselig kveld og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Å så herlig disse ser ut:)
    Takk for oppskriften, denne må jeg prøve:)
    Ha en fin kveld,klem Hanne

    SvarSlett
  5. De så skikkelig gode ut! Ingenting er som smaken og lukten av nybakt gjærbakst. Herlig!

    Klem

    SvarSlett
  6. Ja, her er det lett å bli sulten, ser kjempe godt ut. Huff, det er ikke lettå ta av noen kilo. Er altfor glad i både å spise og lage mat jeg. Koser meg på kjøkkenet. Tiden flyr foran pc`n ja. Jeg har en sånn liten en sopm jeg har sammen med meg i sofaen jeg. Så jeg ser på tv, skravler med mann min, blogger og er på facebook samtidig. Kvinnfolk kan gjøre mye på engang vet du. Ha en fortsatt super helg!

    SvarSlett
  7. Anonym24/4/10

    Nam nam;-))

    SvarSlett
  8. nam nam nam disse så fanastisk goe ut:)
    kommer flere kopper:)
    ha en flott søndag..
    eddaklemmer til deg:)

    SvarSlett
  9. Nam, nam disse må prøves :)

    SvarSlett
  10. Tenna løper i vann!! Dette så knakende godt ut!!
    Er innom på en snarvisitt for å ønske god helg !! Klem fra bestemor!!

    SvarSlett
  11. Hei :)

    Den oppskriften har jeg skrevet ned og den skal prøves.. de så kjempe gode ut:):)

    For et flott service du har, kjempe fine farger på det.. ser så delikat ut med de rundstykkene som ligger der.

    Da er det søndag, en litt kjølig dag i dag men skal prøve å komme oss ut en tur likevell.. mulig de blir farstastranda igjen.. får se.

    Kanjse du kan gi lyd i fra deg neste gang du e på Averøya så kan du være med å gå en tur der ute???

    Ha en fin søndag:)

    Klem

    SvarSlett
  12. Gud du frista mej da!!!! Namis ♥

    Takk for hyggelige ord fra dej ♥

    Ønsker dej en herlig søndag ....her må det jobbes ♥

    Klem Hege ☺

    SvarSlett
  13. Mmmmm ... dette så kjempe-godt ut, Ruth!!!

    Ha en fortsatt deilig søndag!

    Klem klem
    Anette:)

    SvarSlett
  14. Oj ;o) de så super gode ut! Ble sulten her jeg nå. Får prøve å lage de med et annet mel enn hvete ;o) Så fint at du har tatt vare på de flotte oppskriftene den bakeren har gitt ut da! Da kan du nok lage mye godt ;o)
    Ha en super søndag.
    Klem fra Gro :o)

    SvarSlett
  15. Disse fikk jeg lyst å sette tennene i. Synes jeg kjenner duften.

    Innbydende frokostoppdekning.

    Klem

    SvarSlett
  16. Hei :)

    De så virkelig gode ut!
    Nystekte med brunost,MmmmmMM
    Å selvsagt te :)

    Ha en fortsatt kos søndag.

    Klem Siw

    SvarSlett
  17. De så nydelig og fristen ut:)
    Ha en fin uke.
    klem fra marilyn

    SvarSlett
  18. Nå ble jeg sulten :) Det så kjempe godt ut!
    Du er så flink. Smitt meg gjerne med dine evner!

    Håper du har hatt en fin helg!
    Klem

    SvarSlett
  19. Åh, disse så gode ut, og jeg skal spare på den oppskriften! Tusen takk for at du delte den med oss!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  20. Oj, det så jeg ikke jeg. Lenge siden jeg fikk noen spørsmål ang bloggen min..
    Var det et greit innlegg eller?
    Ser på besøkstallene mine at det hadde skjedd ett eller annet.. :-) Takk for at du sa ifra! :-)
    Ha en suuper start på den nye uka! Klem

    SvarSlett
  21. Mmmmm. disse sa gode ut! Jeg skal spare oppskriften og kanskje prove dem til helgen?

    ha en fin dag.

    klem mette

    SvarSlett
  22. Anonym27/4/10

    Hei.De så virkelig god ut.De må jeg prøve.Skal nå lage brød til min bedre halvdel.Han er så nøye på att det er grovest mulig.Du lurte på hvordan du skulle komme inn på Foto bloggen min.Trykk på det nest øverste bilde på bloggen min.Ha en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett