fredag 3. desember 2010

Fletteloff

Når julen kommer synes jeg det er kjekt å ha fletteloff til frokost og brønsj. I dag har jeg bakt herlige, gode fletteloff. Bruker en oppskrift jeg har fått med meg hjemmefra. Tradisjon er tingen, vet dere.


Jeg løser opp 50 gr gjær i  1 dl  av 6 dl skummet melk. Lunken selvsagt. Tilsetter så en halv ss salt og 1 ts sukker. Smelter 50 gr margarin som jeg blander med melken.  Resten av melken/margarinen blander jeg vekselsvis med ca halvparten av melet ( som er ca i kg mel) og arbeider deigen smidig med sleiv, eller 3-4 min i kjøkkenmaskin. ( Du kan godt slenge opp 1 egg også)



 Jeg elter inn resten av melet med hendene. og hever deigen en halv time. Del deigen i to. Hvert emne deles i tre, og flettes.  Pensles med egg og dryss  over med valmuefrø eller sesamfrø.Etterheves så en halv time. Stekes  240 grader i 40 min.





Kjempegode brød.




I dag kom det en koselig pakke i posten.  Fra  Mette,  som har bloggen Romantikk takk. Tenk så koselig å vinne i hennes Give Away. Jeg ble faktisk superglad. Selv kan jeg absolutt ikke sy, så dette var midt i blinken for meg. Takk til deg Mette. Dette blir koselig pynt i mitt hjem i årene som kommer. Jeg anbefaler alle til å besøke Mette på hennes blogg. Du finner den HER.

Noen visdomsord fra Sigrid Undset til slutt.

Livet er fullt av store ting for
dem som evner å omgåes de
små ting fortrolig.

19 kommentarer:

  1. Brødene så bare knall gode ut ;) Og gratulerer så masse med gevinsten;) De var utrolig hjemmekoselige..
    Ha en flott helg.
    Klems

    SvarSlett
  2. God morgen... så koselig med hjemmebakt da.. flette loff..en hyggelig tradisjon dette..og nydelig bakebolle da.. sjarmerende og bruke disse gamle bollene..

    nydelig gave du fikk også.. skjønne hjerter..

    Ønsker deg en fin fin dag..

    klemmer )=)

    SvarSlett
  3. Hei :) God morgen til deg :):)

    Så koselig med hjemme bakt fletteloff da... og så godt som det er. den så kjempe god ut:)

    Tradisjoner er viktig, kjekt å finne frem igjen slike oppskrifter som en har med seg fra tidligere år.

    Jula og adventstiden handler nå mye om tradisjoner. Har begynt å pynte litt til jul jeg også.. vanligvis så bruke alt å komme frem her i huset til 1 søndag i advent, men i år har jeg bare fått opp gardinene og pynta vinduene enda.. blir vell i år også...

    Har bakt litt da... men ikke så mye.. mest gjærbakst... krumkake skal jeg også bake. Men ellers så sløyfer jeg det meste i år..

    Gratulerer med flott premie.. morsomt å vinne slikt.

    Ha ei flott førjulshelg og kos deg:)

    Klem fra Evelyn :):)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Loffene så herlige ut :)

    Grattis med gevinst da- er så morro å vinne :)

    Klem Anette :)

    SvarSlett
  5. Anonym3/12/10

    Hei.
    Kjempefin fletteloff,nam.:)
    Så glad du likte hjertene.
    Riktig god helg.
    Klem:)

    SvarSlett
  6. De ble jo så flotte også!!
    Herlig gave du har fått!...og så hade du så fine zinkhus i vinduskarmen!
    Kos deg mot helg og klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Så deilig da ! koselige bilder og skjønne hjerter du har fått :-) tradisjoner er viktig og jeg synes den bakebollen din var bare så flott ! Husker min bestemor hadde en slik også. Verdens beste bakebolle :-)

    Ønsker deg en fiiin helg !

    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  8. Flettebrødene ser kjempegode ut:)

    SvarSlett
  9. Anonym3/12/10

    Hei.Fletteloff nam,nam.Tusen takk for oppskriften.Synes det er like godt med en god frokost med godt brød å pålegg i jula enn kjkser.Men må ha en del kjkser.Koselig med førjulstradisjoner.Smultringer og krumkaker mine favoritter da.Så fint du har pyntet.Gratulerer med kjempe fin gave.Ønsker deg en riktig fin førjulshelg.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  10. Så koselige bilder med lyshusene dine i bakgrunnen. Tradisjoner er hyggelig å ta være på, særlig i jula, og er ikke spesielt mattradisjoner viktige i denne høytiden? Fletteloffene så veldig fristende ut, deilig med hjemmelaget gjærbakst.

    Ha en god helg!

    SvarSlett
  11. Heisann:-)

    Lukter nystekt fletteloff helt til Averøya:-))
    Ha en riktig kos førjulstid Ruth:-)

    Klem

    SvarSlett
  12. Hei :)
    De så gode ut!Å fine!!
    Mange fine innlegg siden sist jeg var inne her:)
    Koselig med de lyshusene.

    Ønsker deg og dine en koselig førjulstid.
    Klem Siw

    SvarSlett
  13. Hei
    Syns jeg kjenner den deilige lukten av nystekt loff:)
    Koselig førjulstemning hos deg:)
    Ha en fin kveld, klem Hanne

    SvarSlett
  14. Härlig julstämning hos dej! Eva

    SvarSlett
  15. Så mye godt!
    Er innom for å gratulere deg med 3. premien i mitt adventslotteri! Send meg adressen din på Mail
    så dukker det nok opp en pakke før jul!!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  16. Heisann..
    tusen takk for slik koselig kommentar....
    ja loff er godt...nam nam

    har ikke kjøkkenmaskin som elter...det ønsker jeg meg...
    ha en kos tirsdag...
    klem klem

    SvarSlett
  17. Det så kjempe godt ut :D Og det er en kjempe koslig stemning i alle bildene dine!

    Skal bake pepperkaker, krumkaker og annet snadder innen den 23.des! Gleder meg til lukten av JUL!

    Ha en fin kveld :) Klem fra Heidi

    SvarSlett
  18. nam..den så god ut...også sjokoladedrømmen også.:-)

    SvarSlett
  19. Anonym16/10/12

    hei,

    Har baket fletteloffen, den var bare så UTROLIG GOD!!

    mvh
    Lillian

    SvarSlett